کیشکو

کیشکو

Kishco
کیشکو

کیشکو

Kishco

درباره کیشAbout Kish

جزیره‌ کیش یکی از مهم‌ترین جزایر خلیج فارس و یکی از مراکز اصلی گردشگری در جنوب کشور است که هرساله میزبان بسیاری از افراد علاقه‌مند به جاذبه‌های تاریخی، تفریخی و طبیعی است. این جزیره با فاصله کمی از سواحل خلیج فارس دارد و از طریق پروازهای داخلی و بین‌المللی به راحتی قابل دسترسی است. جزیره کیش به‌دلیل برخورداری از آب‌و‌هوای معتدل در تمام فصول سال، طبیعت خیره‌کننده، وسایل نقلیه آسان، فضاهای تفریحی متنوع و تاسیسات گردشگری پیشرفته مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. شهر کیش یکی از مراکز تجاری مهم در منطقه خلیج فارس محسوب می‌شود و امروزه نیز به یک مرکز گردشگری برتر تبدیل شده که گردشگران از سراسر ایران و جهان به آن سفر می‌کنند.


آشنایی با جزیره کیش، قدیمی ترین جزیره خلیج فارس

Getting to know Kish Island, the oldest island in the Persian Gulf

جزیره‌ ی کیش در جنوب کشور ایران و در دریای خلیج فارس قرار گرفته است. این جزیره یکی از توابع بندر لنگه شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان محسوب می‌شود. شکل جغرافیایی این جزیره مشابه یک بیضی است که در تصاویر هوایی به خوبی قابل مشاهده می باشد. در اطراف جزیره‌ کیش و دریای کیش، جزایر دیگری وجود دارند که می‌توان به جزیره‌ی هندورابی، جزیره‌ی فارور و جزیره‌ی سیری اشاره کرد. براساس جزییات منتشر شده‌ی تاریخی، احتمالا جزیره‌ی کیش در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح توسط یک دریا سالار یونانی در دوران اسکندر کشف شده است. از سوی دیگر براساس نقشه‌های تاریخی نام جزیره کیش در دوران قاجار «قیس» بود و در نهایت در دوران پهلوی نام این جزیره به «کیش» تغییر یافت. کیش به معنای تیردان است و این نام به دلیل بلندی‌های اطراف شهر کیش که مانند تیر هستند انتخاب شده است. جزیره‌ کیش در دوران اشکانیان، ساسانیان و هخامنشیان نیز جزو ایران بود اما در دوران خلفای اموی این جزیره از تسلط ایران خارج شد و مجددا در دوران آل‌بویه تحت تسلط ایران قرار گرفته است.

کیش در کدام استان است؟

In which province is Kish?

در پاسخ به این پرسش باید گفت که جزیره کیش در استان هرمزگان در جنوب ایران قرار گرفته است و یکی از جزایر مهم استان هرمزگان به حساب می‌آید، این جزیره دارای طبیعتی استثنایی بوده و به عنوان یک منطقه آزاد اقتصادی شناخته می‌شود. شرایط آب‌وهوایی کیش مدیترانه‌ای بوده که تابستان‌های گرم و زمستان‌های ملایم آن سبب گردیده‌اند تا همواره مورد استقبال افراد قرار گیرد. هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی که در این جزیره زیبا به چشم می‌خورند که برای گذران وقت و رفاه حال گردشگرانی که به شهر کیش سفر می‌کنند ساخته شده‌اند. شهر کیش معابر آرام و  جاذبه‌های گردشگری فراوانی را در خود جای داد است.

مرکز شهر کیش کجاست؟

Where is the center of Kish city?

مرکز شهر کیش در قسمت شمالی این جزیره واقع شده است و یکی از مناطق مهم و حیاتی کیش است که شامل امکانات متنوعی می‌شود. در مرکز جزیره کیش، می‌توان رستوران‌ها، کافه‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، بانک‌ها و سایر امکانات را یافت. این مکان معمولاً مرکز تجاری بوده که برای تامین نیازهای ساکنان و بازدیدکنندگان جزیره از اهمیت بسیاری برخوردار است. معابر در مرکز این شهر عموماً مملو از جاده‌ها و خیابان‌های پرتردد هستند. همچنین، این منطقه دارای ساحلی زیبا و پارک‌هایی است که می‌توان در آن‌ها به تفرج پرداخت و از طبیعت لذت برد؛ اما معروف‌ترین ویژگی مرکز کیش پارک بازار آن است. این بازار بسیار محبوب در جزیره کیش به عنوان مرکز خرید و تجارت شناخته می‌شود. در این بازار می‌توانید انواع محصولات محلی، هدایای متنوع، لباس‌های سنتی و صنایع دستی را بیابید.

علت نام گذاری جزیره کیش

The reason for naming Kish Island

در زبان بومی مردم این منطقه، کیش به کانال عمیقی گفته می‌شود که محل خروج آب از قنات است. جزیره کیش تنها جزیره دارای قنات آب شیرین در خلیج فارس به حساب می‌آید. این امر سبب نام‌گذاری این جزیره به نام کیش گردید. این جزیره در زمان پادشاهان آشور و عیلام اهمیت فراوانی داشت. بیشتر کشتی‌های مربوط به دوران باستان به‌طور مستقیم از شوش و رودخانه کارون وارد خلیج فارس شده و از این خلیج به سواحل شمالی کشور منتقل می‌شدند. به علت قرارگیری جزایر کیش، قشم و هرمز در انتهای این منطقه، این جزایر به عنوان پایگاه‌های دریایی و جهت آماده‌سازی و مبادله کالا و نیازهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

آداب و رسوم مردم کیش

Customs of Kish people

کیشوند لقبی است که به شهروندان جزیره کیش داده شد. مردم کیش بسیار خون‌گرم و صمیمی هستند و با صلح و صفا کنار هم زندگی می‌کنند. در جزیره‌ی کیش گروه‌های بومی با فرهنگ، نژاد، مذهب و آداب و رسوم متفاوتی زندگی می‌کنند اما با توجه به شرایط زندگی، این فرهنگ‌ها به یکدیگر بسیار نزدیک هستند. پوشش و فرم لباس مردم بومی منطقه، لباس‌های سنتی و دشداشه است. همچنین اعیاد مختلف مذهبی با آیین‌های خاصی در کیش ایران برگزار می‌شوند. فرهنگ حنانگاری یا خالکوبی با حنا بر روی پوست با طرح‌های زیبا و فانتزی در میان زنان کیش و به طور کلی زنان جنوبی بسیار مرسوم بوده و این موضوع نظر گردشگران تور کیش را نیز به خود جلب می کند. در جنوب مراسم حنانگاری در مراسمات عروسی نیز در شب حنابندان بسیار رایج است و بر دست و پای عروس نقش و نگار‌های زیبایی می‌زنند. البته حنا نگاری در هند و پاکستان نیز بسیار مرسوم است. پوشش مردان بومی این جزیره دشداشه بوده که به نوع خاصی از لباس بلند اطلاق می‌شود. مهم‌ترین اعیاد مردم این منطقه عید قربان و عید فطر هستند. مردم در این اعیاد جشن‌های باشکوهی برگزار می‌کنند. بخش عظیمی از ساکنین این جزیره را مهاجران تشکیل می‌دهند. بومیان شهر کیش نیز فرهنگی مشابه فرهنگ مردم بوشهر و هرمزگان دارند. اغلب غذاهای سنتی و محلی جزیره کیش نظیر انواع قلیه، هریسه، مضروبه و مجبوس با ماهی تهیه می‌گردند.

آشنایی با جغرافیا جزیره کیش

Getting to know the geography of Kish Island

یکی از جزایری که در مجاورت شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان قرار دارد، جزیره کیش بوده که در خلیج فارس واقع شده است. این جزیره زیبا و تقریباً مسطح، دارای مساحتی حدوداً 92 کیلومتر مربع است. با کمی دقت و توجه به نقشه کیش می‌توان به این نکته پی برد که کیش دارای شکلی بیضی مانند بوده و در مختصات جغرافیایی 53 درجه و 53 دقیقه تا 54 درجه و 4 دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ و 26 درجه و 29 دقیقه تا 26 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی قرار گرفته است. 

اگر شما نیز قصد انجام سفر دریایی از جزیره کیش به مناطق اطراف را دارید، لازم است بدانید که فاصله جزیره کیش تا بندر خارک ۱۸ کیلومتر، تا جزیره هندورابی 27 کیلومتر، تا جزیره فارور 57 کیلومتر، تا جزیره سیری 87 کیلومتر، تا جزیره ابوموسی 178 کیلومتر، تا جزیره قشم 225 کیلومتر، تا بندرعباس 300 کیلومتر، تا چابهار 670 کیلومتر، تا بوشهر 740 کیلومتر و تا دبی 200 کیلومتر است. همچنین برای رسیدن به تهران می‌بایست از راه هوایی حدوداً 1055 کیلومتر و از راه زمینی حدوداً 1600 کیلومتر را طی نمایید تا به تهران برسید.

پوشش گیاهی جزیره کیش

Vegetation of Kish Island

جزیره کیش که همانند مرواریدی درخشان و بی‌نقص در آب‌های خلیج فارس می‌درخشد، دارای پوشش گیاهی بسیار متفاوتی بوده و به شما این امکان را می‌دهد تا با گیاهانی مناسب مناطق آب و هوای کم باران، گرم و مرطوب آشنا شوید. از آنجا که خاک این منطقه شور بوده و از نوعی سنگ صخره‌ای با نام کونیکا تشکیل شده است، امکان کاشت و پرورش گیاهان خاص و منحصربه‌فرد در آن وجود دارد. بر اساس آمار به دست آمده از انواع گیاهان موجود در این جزیره می‌توان گفت سه دسته پوشش گیاهی از جمله پوشش جنگلی کیش، مرتع‌های جزیره کیش و گیاهان خود رو در این منطقه وجود دارد.

پوشش گیاهی متنوع جزیره کیش را درختان بومی ایران نظیر کهور ایرانی و باغ‌های نخل خرما و همچنین درختان غیربومی نظیر ابریشم، کنوکارپوس، آکاسیا، اکالیپتوس و کهور پاکستانی تشکیل می‌دهند. از زمان حضور پرتغالی‌ها در جزیره کیش، درختی کمیاب با نام لور در این جزیره پرورش داده می‌شود. همچنین این جزیره تاکستان‌های معروفی نیز دارد. شهر کیش در منطقه نیمه حاره‌ای جنوب ایران از نظر پوشش گیاهی قرار داشته و گیاهان این منطقه از مقاومت زیادی در برابر خشکی برخوردار هستند. می‌توان گفت در پوشش جنگلی به دلیل وجود آب و هوای مرطوب، تنوع بی‌شمار گیاهان بومی و غیر بومی به چشم می‌خورد. مراتع این جزیره نیز در اوایل بهار و زمستان به دلیل آب و هوای نسبتاً مساعد، رشد کرده و مناطق را به طور یکپارچه سبز می‌نمایند. گیاهان خود رو نیز همانطور که از نامشان مشخص است، به صورت ناخودآگاه رشد کرده و در بخش‌های خوراکی و درمانی کاربرد چشمگیری دارد.

مساحت جزیره کیش به هکتار

The area of Kish Island in hectares

مساحت کیش حدود 91.5 کیلومتر مربع و 9150 هکتار است. بد نیست بدانید که طول جزیره کیش چیزی حدود 15کیلومتر و عرض آن 7 کیلومتر است.جزیره کیش یکی از جزایر بزرگ در خلیج فارس است که در اقیانوس هند قرار دارد. کیش به‌دلیل زیبایی طبیعت و مناظر خیره‌کننده‌ای که در خود جای داده، به جایگاه ویژه‌ای در سواحل ایران دست یافته است. موقعیت جغرافیایی عالی کیش موجب شده تا این شهر سرشار از منابع آب شیرین باشد. این منبع آب شیرین، برای مصرف‌کنندگان داخلی و به‌ویژه برای گردشگران، بسیار مهم است.

وسعت جزیره کیش چقدر است؟

How big is the island of Kish?

وسعت جغرافیایی جزیره کیش حدودا به 90 کیلومتر مربع می‌رسد که سبب گردیده تا این جزیره یک مقصد جذاب برای تعطیلات و فعالیت‌های خارج از ساحل به‌شمار رود. جزیره کیش مناظر طبیعی استثنایی شناخته شده‌ای در سراسر جهان را در خود جای داده است. در این جزیره به‌راحتی می‌توانید برف پیست و ورزش‌های آبی متنوعی را تجربه نمایید. شرایط آب‌وهوایی در جزیره کیش نیز معتدل و گرم است.
بازار تجاری این جزیره نیز مهم‌ترین مرکز خرید در منطقه خلیج‌ فارس به‌حساب می‌آید و انواع محصولات محلی و بین‌المللی را در خود جای داد. از طرف دیگر، این شهر زندگی شبانه‌ای پرانرژی را به نمایش می‌گذارد که با برنامه‌های شبانه جذاب شامل کنسرت‌ها، کلاس‌های رقص و شوآف همراه است. در کنار آن، جزیره کیش غنی از تاریخ و تمدن است. بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی مانند تپه حسنلو و نمایشگاه جنگل کاغذی جزیره کیش برای بازدیدکنندگانی که به فرهنگ و تاریخ علاقه‌مند هستند، بسیار جذاب خواهد بود.

جمعیت جزیره کیش

Population of Kish Island

 جمعیت کیش در حال حاضر بیش از 40000 نفر برآورد شده که سالانه حدود 2 میلیون گردشگر و مسافر از این جزیره دیدن می‌کنند؛ مردمان این جزیره بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند که حتما از معاشرت با آن‌ها لذت خواهید برد.  از آنجایی که این جزیره‌ی زیبا مرکز شهرستان بندر لنگه به حساب می‌آید، بخش بزرگی از جمعیت این شهرستان در کیش زندگی می‌کنند؛ در واقع به جرات می‌توان گفت که 90 درصد جمعیت شهرستان بندرلنگه در شهر کیش سکونت دارند.


شغل ساکنین جزیره کیش

Occupation of the residents of Kish Island

زندگی در شهر کیش به سبب داشتن مزایایی چون آرامش، رفاه، امنیت و... افراد بسیار زیادی را در اقصی نقاط جهان به سمت خود جذب نموده‌ است. از آنجا که جمعیت این جزیره حدوداً 40 هزار نفر است؛ بر اساس آمارگیری می‌توان گفت بیش از 95 درصد این افراد مهاجران سایر مناطق ایران هستند. یکی از مهم‌ترین مزایای این جزیره، تعدد کار و میزان حقوق آن است. می‌توان گفت افراد با در نظر گرفتن علاقه و بودجه مالی خود، اغلب یکی از کار‌های فروشندگی در مراکز خرید، حمل و نقل مسافران، کار در رستوران و کافی‌شاپ و... را انتخاب می‌نمایند.

بومیان جزیره کیش به مشاغلی نظیر دامپروری، ماهیگیری، بازرگانی و دریانوردی اشتغال دارند. در گذشته صید مروارید نیز یکی از مشاغل محبوب در میان مردم بوده است. امروزه عده‌ای از مردم جزیره کیش به دلیل پیشرفت و توسعه گردشگری و تجاری این جزیره، به مشاغل خدماتی روی آورده‌اند. روستای باغو قدیمی‌ترین منطقه مسکونی جزیره کیش به حساب می‌آید. نژاد بومیان و ساکنان این جزیره معمولا دراویدی، سامی، نوردیک و سیاه بوده و به زبان‌های فارسی و عربی صحبت می‌کنند.

بررسی وضعیت آب و هوای جزیره کیش

Investigating the climate of Kish Island

در طول سال، جزیره کیش از آب‌وهوای گرم و خشک برخوردار است. به‌طور کلی، آب و هوای کیش تحت تاثیر بادهای خشک و معتدلی قرار داشته که از سواحل جنوبی خلیج فارس می‌وزند. در فصل بهار و پاییز، آب‌وهوای کیش با درجه حرارتی میانه و بادهای خنک ملایم نسبتاً معتدل خواهد بود. این فصول مناسب‌ترین زمان برای بازدیدکنندگانی هستند که قصد دارند تا از ساحل لذت برده و فعالیت‌های آبی در آب‌وهوای مناسب را تجربه کنند.
تابستان در کیش با درجه حرارتی متوسط بالا و رطوبت کم بسیار گرم و خشک خواهد بود. در فصل زمستان آب‌وهوا با درجه حرارتی مناسب نسبتاً معتدل می‌شود؛ اما برخی از روزها ممکن است خنک‌تر باشند. این فصل مناسب‌ترین زمان برای سفرهای گردشگری به این جزیره به‌حساب می‌آید و در این زمان می‌توان به انجام فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی، پرش با چتر و بازی در ساحل پرداخت.


بهترین زمان برای سفر به جزیره کیش

The best time to travel to Kish Island

بهترین زمان برای سفر به جزیره کیش بستگی به سبک زندگی و نوع سفر شما دارد؛ اما به‌طور کلی، فصول بهار و پاییز، زمان‌هایی بسیار مناسب برای بازدید از این جزیره زیبا هستند. در این فصول آب‌وهوا معتدل‌تر بوده و درجه حرارت به شکل متوسط تغییر می‌کند، همچنین نسبت به فصل‌های دیگر روزها کمتر گرم و خنک خواهند بود و می‌توانید از فعالیت‌های آبی و ساحلی لذت ببرید؛ اما اگر علاقه‌مند هستید تا از آب‌وهوای گرم‌تر و آفتاب زیاد بهره ببرید، تابستان نیز می‌تواند زمان مناسبی برای سفر به جزیره کیش باشد.
در فصل تابستان، درجه حرارت هوا بالا و آفتاب سوزان می‌شود و می‌توانید در ساحل در کنار آب‌های گرم جزیره آفتاب بگیرید یا استراحت کنید. همچنین، فصل زمستان نیز می‌تواند زمان مناسبی برای سفر به کیش باشد، زیرا در این فصل آب‌وهوا کیش ایران معتدل‌تر شده و می‌توانید از تمامی امکانات و جاذبه‌های گردشگری جزیره بهره ببرید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد